Як навчити дитину гратися
Гратися люблять усі діти, однак чи всі вміють? Так, шановні дорослі, не дивуйтеся такому запитанню. Річ у тім, що діти накопичують досвід, наслідуючи дорослого. Правильно оволодіти діями з предметами дитина сама не може. Тож під час гри дорослий має стати активним партнером дитини, навчити її діяти з іграшкою, гратися нею в різні способи.Умовно іграшки, які здебільшого купують для дітей віком від двох до трьох років, можна розподілити на дві групи: дидактичні та образні. Спочатку розповімо, як навчити дитину гратися дидактичними іграшками.
Мотрійка
Ця лялька яскраво демонструє дитині, що предмети бувають різні за розмірами. Спочатку ігровий «арсенал» дитини поповніть мотрійкою, що складається із трьох ляльок. Ознайомлюючи малечу з нею, додайте інтриги — потрусіть ляльку, здивовано запитайте дитину: «Чому вона така важка?», «Що ж там гримить?». А потім — захоплено розкрийте ляльку, демонструючи її секрет. Вийміть меншу ляльку, з’єднайте половинки першої і порівняйте ляльок за розміром. Так само покажіть найменшу ляльку. Відтак малюка можна залишити з мотрійкою наодинці: нехай поекспериментує, зокрема з’ясує, що половинки різних за розміром ляльок не можна з’єднати; спробує вкласти верхні частини найменшої та середньої ляльки у нижню частину найбільшої тощо. Після таких пошуків дитина радо зустріне більшу мотрійку — із п’яти-семи ляльок.
Після гри не залишайте мотрійку серед решти іграшок, бо так легко загубити її частини. Поясніть дитині, що цю незвичайну іграшку після гри необхідно зібрати, та разом оберіть спеціальне місце для її зберігання.
Пірамідка
Насамперед покажіть дитині, як зняти зі стрижня пірамідки ковпачок і кільця, як нанизувати їх. Відтак спробуйте разом із дитиною знімати кільця і викладати з них доріжку або квіточку; знімати й одягати кільця на стрижень пірамідки по черзі (дорослий — дитина). Якщо пірамідка має кілька кілець однакового кольору — знімайте кільця та складайте їх за кольором.
Із малюками віком до двох років ліпше гратися пірамідкою з кільцями однакового діаметра. Натомість дітям трирічного віку пропонуйте конусну пірамідку, починаючи з найменшої кількості кілець. Зверніть увагу дитини, що всі кільця різного розміру. Проведіть по кільцях правильно зібраної пірамідки пальцем — покажіть, що він «біжить» по ній, «не спотикаючись». А на неправильно зібраній пірамідці — «провалюється» в ямку чи «має лізти» нагору.
Куби-вкладиші
Спочатку візьміть куб із найменшою кількістю отворів, аби зосередити увагу малюка. Демонструючи іграшку, зверніть увагу дитини на те, як фігурки через отвори потрапляють всередину куба. Відтак дістаньте фігурки і по черзі покажіть їх дитині, щоб вона побачила, що фігурка певної форми має відповідної форми отвір. Обведіть пальцем контури отворів, запропонуйте те саме зробити дитині. Занурте фігурку в отвір, але не вкидайте, а витягніть (кілька разів). Опісля вкиньте фігурку всередину куба або запропонуйте це зробити дитині.
Поступово дитині буде дедалі легше добирати фігурки до відповідних отворів. Утім, момент просторового розташування фігурки відносно отвору ще довго залишатиметься для дитини незбагненним. До того ж куб не є статичним і щоразу повертається до дитини іншим боком. У такому разі допоможіть дитині знайти необхідний поворот фігурки та отвору на боці куба. Аби спростити для дитини процес запам’ятовування фігур, вигадайте образні назви фігур: півколо — місяць, долька мандарина; трикутничок — довгий носик тощо.
Шнурівки
Ігри-шнурівки сприяють розвитку дрібної моторики рук дитини. Насамперед допоможіть їй складати пальчики разом і брати шнурок так, щоб залишався довгий кінчик, який можна протягнути крізь отвір пластини й ухопити з другого боку. Далі навчіть дитину просто протягувати шнурок через отвори, створюючи різноколірні смужки, «хробачків», «дощик» тощо. І вже коли малюк оволодіє технікою гри, зверніть його увагу на «сюжет»: наприклад, до пластини у формі ялинки прикріпити шнурками маленькі іграшки (прикрасити ялинку); на пластині у формі дерева закріпити червоне яблучко червоним шнурком, а жовте — жовтим тощо.
Лото
Ігри на кшталт лото пропонуйте дитині, якій виповнилося не менш ніж два роки. Яку тему гри ви оберете, принципового значення не має. Проте важливо, аби під час гри ви апелювали до наявного досвіду дитини — це забезпечить її інтерес до гри. Наприклад, під час гри в лото «Де чиє дитинча» розпочинайте розглядати з дитиною картинки, на яких зображені тварини, яких вона бачила на власні очі, — корова з телям курочка з курчатами тощо.
Як і дидактичні, образні іграшки — ляльки, тваринки, машинки, ляльковий одяг, меблі, по тощо — також «потребують», і дорослий «представив» їх дитині. Так, машинка «зможе підштовхнути» дитину лише до елементарних дій. Наприклад, дитина возить її за мотузку чи рукою і «бібікатиме» чи урчатиме. Але це не б грою, адже гра передбачає поєднання кількох ігрових дій у сюжет гри. Тож запропонуйте дитині варіант сюжету, наприклад: машинку завантажили цеглинками, які відвезли на будівництво, збудували хатинку для песика. Або можна спонукати дитину вигадування сюжету, поставив; їй відкрите запитання: «Що завантажимо в машинку?». Залежно від того, що відповість дитина й розвиватиметься сюжет гри.
Як не дивно, найефективніше малюк розвивається не то коли має багато іграшок. Навпаки — їх розмаїття відволікає увагу дитини, не дає зосередити А тоді, коли в дитини небагато іграшок, вона може дослідити властивості кожної, знайти різні способи дій із ними. Завдання дорослого — допомагати дитині набувати досвіду та м’яко спонукати до пошуку нових сюжетів та способів ігри.
Немає коментарів:
Дописати коментар