пʼятниця, 3 березня 2017 р.


              Чи винахідливе ваше дошкільнятко?

Винахідливість безпосередньо пов’язана з інтелектуально-творчими здібностями дітей дошкільного віку. Розгляньмо чи не найпростіший спосіб діагностики винахідливості
Розвиток винахідливості у дітей дошкільного віку має певні особливості. Найперше (і, певно, єдине) правило — ніяких обмежень і тиску з боку дорослих, але більше уваги. Друге — створюйте умови для самостійної дослідницької діяльності дошкільнят.
Можна виокремити кілька шляхів дитячої винахідливості, коли дошкільник:
  • додає щось нове до наявного
  • використовує об’єкт замість іншого
  • перетворює об’єкт за своїм інтересом
  • поєднує об’єкти у новий елемент.
Але найвищий вияв винахідливості (чи то пак креативності?) — це створення унікально нового, яке не засноване на досвіді дитини.

Спостерігаємо винахідливість дитини дошкільного віку

Щоб виявити ступінь розвитку винахідливості у дитини віком три-сім років, просто поспостерігайте за нею.
А під час спостереження поспитайте самі себе:
Наскільки часто дитина щось вигадує, ініціює чи пропонує?
Чи може вона висловити власну думку?
Чи є у дитячих пропозиціях новації порівняно зі звичними зразками поведінки?
Які ситуації, обставини чи види діяльності сприяють прояву новизни, оригінальності?
Яким чином дитина втілює свої ідеї в життя?
  • не бере участі
  • частково відсторонюється
  • нав’язує іншим
  • прилучає інших
  • без сторонньої допомоги
  • інше (що саме?)
Яких аспектів життя стосуються міркування дитини?
  • нові види діяльності
  • хоббі
  • розваги
  • спільні заняття
  • інше (що саме?)
Чи пропонує дитина виконати щось ліпше, іншим шляхом?
Що нового вносить у гру і з чим пов’язана новизна?
  • тема
  • роль
  • дії героїв
  • зміст
  • матеріали
  • інше (що саме?)
Звідки дитина бере сюжети для гри?
  • доросле життя
  • книжки
  • кіно
  • оповідки інших людей
  • інше (звідки саме?)
Чи встановлює дитина правила поводження, гри у групі?
Чи висловлює дитина думки щодо вирішення конфліктів? У чому їх суть?
Як різняться дитячі витвори від зразків дорослих?
  • деталями
  • оформленням
  • кольором
  • тематикою
  • композицією
  • іншим (чим саме?)
Які за характером дитячі міркування та пропозиції?
  • однаково важливі для всіх
  • жертовні
  • безкорисливі
  • егоїстичні
Чи дитина наполеглива під час втілення власного задуму?
Як поводиться, коли хтось із дітей щось винаходить, пропонує?
  • із заохоченням
  • надає підтримку
  • тужить
  • заздрить
  • радіє
Яким чином дитина використовує ідеї інших у своєму житті?
  • трансформує до власної спроможності
  • обирає найліпше
  • доповнює
  • імітує
  • не використовує взагалі
Яку реакцію викликають пропозиції дорослих?
  • приєднується до втілення
  • додає щось своє
  • трансформує
  • чекає вказівок і настанов
Результати спостереження та відповіді у формі для запитань дають змогу дорослому уявити:
  • наскільки дитина проявляє винахідливість
  • як поліпшити ініціативність дитини на шляху до винахідливості, креативності.
Можливо, в деяких ситуаціях варто допомогти дитині, навести її на нове рішення. А в іншому випадку — навпаки, утриматися, не поспішати з допомогою, лише підбадьорити малюка.

Винахідливість у малюнку

Щоби виявити винахідливість дитини дошкільного віку, можна вдатися до експерименту «Оригінальність малюнку». Хоч це й креативність у художній сфері, але вона трансформується і на життя дошкільника.

Підготовка

Оберіть по 10 карток:
  • із малюнками контурних зображень частин предметів, наприклад тулуб тварини чи голова з вухами
  • на яких зображені прості фігури (квадрат, коло) чи незакінчені елементи (крапки, хвилясті лінії).

Креатив

У першому варіанті дитина має домалювати контурну фігуру (всю тварину).
У другому, складнішому, — домалювати геометричну фігуру чи елемент так, щоб отримати завершений малюнок.
Діти малюють самостійно, не копіюючи один в одного.

Обробка результатів

Зображення дітей поділяють на три типи:
оригінальне
  • фігуру використано інакше, ніж зазвичай, і зображено нетиповий елемент.
Наприклад, дитина не сприймає трикутних як дах будинку, а домальовує олівець
частково оригінальне
  • змальовано характерний об’єкт (трикутник — це дах), але деталізовано його власними унікальними елементами
відтворювальне
  • шаблонний малюнок: поширені зображення і типові предмети
У кожному з варіантів вирахуйте коефіцієнт оригінальності малюнків порівняно з малюнками інших дітей. Цей коефіцієнт рівний кількості унікальних малюнків у групі.
Усі малюнки додають до портфоліо дитини.
З маленьких винахідників виростають обдаровані учні.


Немає коментарів:

Дописати коментар