Секрети пальчикового
театру
Розвиток мовлення у
дітей тісно пов’язаний з розвитком їхніх рухів, в основі яких важливе місце
посідає сформованість дрібної моторики рук. Так, помічено, що малюнки які
швидко повторюють за вихователем за його
рухи пальцями, добре й розмовляють. І навпаки, якщо діти не розмовляють, або
розмовляють погано, то й пальці у них напружені, згинаються і розгинаються
тільки всі разом, або ж мляві й не виконують окремих рухів.
До мовних, математичних та інших занять я ретельно
готувалась, заздалегідь обмірковувала необхідні рухи, заучувала на пам’ять
текст і виразно розповідала його. Для розвитку дрібної моторики рук
використовувала такий матеріал: мозаїку(малу й велику); башточки різної висоти;
коробочки для зберігання у них дрібних камінчиків, жолудів тощо; пористі губки
для тренування п’ястевих м’язів; колечка різного розміру для нанизування їх на
стрижень; різноколірні клубочки ниток для перемотування; посібники для застібування ґудзиків, кнопок та гапличків;
мотузки різної товщини для зав’язування та розв’язування вузлів;маленькі
іграшки для розвитку дотикового сприймання; дощечки с шаром пластиліну для
декорування основи дрібними камінчиками; пластмасові та дерев’яні палички для
викладання «узорів» за зразком.
Практикувала на заняттях і в повсякденній роботі так званий
пальчиковий театр: п’яти-десяти хвилин протягом дня цілком досить, щоб
стимулювати мовну активність дитини. Ось які вправи і забавлянки я пропонувала
своїм вихованцям.
Перший цикл
- «Долоні на столі»- на рахунок «один,два» розчепірити пальці, потім звести до купи
- «Долоня, кулак, ребро»- на рахунок «один,два,три» послідовно виконувати зазначені рухи.
- «Пальчики вітаються»- на рахунок «один,два, три, чотири, п’ять» по черзі з’єднувати пальці обох рук: великий з великим, вказівний із вказівним, і т.д.
- «Чоловічок»- вказівний та середній пальці правої, а потім лівої руки «бігають» по столі.
- «Біг наввипередки»- рухи попередньої вправи виконують обидві руки водночас.
- Забавлянка «Пальчик-пальчик»:
- пальчик , пальчик, що робив? - з
оцим пальчиком я кашу їв
- з оцим братком у ліс ходив,
- з оцим братком виводив слів
- оцим братком я борщ варив
Промовляючи слова, послідовно торкайтесь кінчиком великого
пальця кінчиків інших пальців, починаючи з вказівного.
Другий цикл
- «Коза»- витягнути вказівний палець та мізинець правої руки, потім – лівої.
- «Козенята»- рухи такі самі, але вже обома руками, з’єднуючи їх.
- «Зайці»- витягнути в гору вказівний та середній пальці, а великий, безіменний та мізинець стулить.
- «Дерева»- підняти вгору обидві руки долонями до себе, широко розвівши пальці.
- Забавлянки «Білка»:
Їде білка своїм возом.
Каже:- я підвести можу
Лисичку – сестричку,
Горобчика,синичку
Ведмедя товстоп’ятого
Ще й зайчика вухатого
Вихователь і діти пальцями лівої руки
згинають по черзі пальці првої руки, починаючи з великого пальця.
Третій цикл
1.
«Прапорці»- великий палець витягнути в гору,
решту пальців стулити й випростати.
2.
«Пташки»- великий палець по черзі з’єднувати з
іншими.
3.
«Гніздечко»- стиснувши пальці обох рук, з’єднати
їх у вигляді чашки.
4.
«Квітка»- рух такий самий, але вже з
розведеними пльцями.
5.
«Корінці рослини»- притиснути долоні одну до одної
пальцями до низу.
6.
Забавлянка «Цей ось пальчик»:
Цей ось пальчик-мій дідусь,
Цей ось пальчик- мій
татусь,
Цей ось пальчик-моя
баба,
Цей ось пальчик-моя мама,
Цей ось пальчик-я.
Ось і вся моя сім’я.
Стиснувши пальці лівої руки в кулачок,
діти слухають забавлянки і по черзі розгинають пальці, починають з великого.
Четвертий цикл
1.
«Бджола»- вказівним пальцем правої, потім лівої
руки робити колові рухи.
2.
«Бджоли»- такі самі рухи, але вже обома руками.
3.
«Човен»- пальці обох рук стиснути, спрямувавши
їх уперед, з’єднати долоні й злегка розгорнути.
4.
«Сонячні промені»- схрестивши пальці, підняти руки вгору
й розвести пальці.
5.
«Пасажири в автобусі»- схрестити пальці обох рук і повернути
долоні зовнішнім боком до підлоги, великі пальці рук витягнути в гору.
6.
Забавлянки «Цей ось пальчик»:
Цей ось пальчик спочивач,
Цей ось пальчик задрімав,
Цей ось пальчик в ліжко ліг
,
Цей ось пальчик раптом
плиг.
Тихше, пальчик, не стрибай,
Братикам поспати дай.
Встали пальчики. Ура!
В дитсадок іти пора.
Піднести ліву руку долонею до себе, а
правою рукою відповідно до тексту по черзі згинати пальці, починаючи з мізинця
на останні два рядки вихователь і діти розгинають усі пальці.
П’ятий цикл
1.
«Замок»- на рахунок «один» стулити долоні, на
«два» – з’єднати в замок.
2.
«Лисичка і зайці»- лисичка скрадається: всі пальці
повільно «крокують» по столу в перед; заєць тікає: пальці швидко рухаються
назад.
3.
«Павук»- зігнути пальці повільно рухаються по
столу.
4.
«Метелик»- з’єднавши долоні зовнішнім боком,
швидко ворушити щільно стиснутими пальцями: «метелик трипоче крильцями».
5.
Забавлянка «нумо, братця, до роботи»:
Нумо, братця, до роботи!
Покажіть свю охоту:
Більшому рубати дрова,
А тобі вогонь розкласти,
А тобі носити воду,
А тобі варити кашу.
А маленькому співати
Та ще й гарно
танцювати,
Братців рідних забавляти.
Вихователь і діти, звертаючись до
правої руки, стиснути в кулак, по черзі розгинаючи всі пальці.
Шостий цикл
1.
«Двоє розмовляють»- стиснути руки в кулак, великі пальці
витягнути в гору й зблизит.
2.
«Стіл»- праву руку стиснути в кулак, на неї
горизонтально покласти ліву долоню.
3.
«Крісло»- праву руку стиснути в кулак, а ліву
вертикально прикрасти до неї.
4.
«Ворота»- з’ єднати кінчики середнього та
безіменного пальців обох рук, великі пальці підняти в гору або сховати в
середину.
5.
«Лист»- підняти долоні вгору внутрішнім боком
одна до одної, зігнути пальці горизонтально й з’єднати кінчики середнього та
безіменного пальців обох рук.
6.
Потішка «Погреби»:
Раз,два, три, чотири,
п’ять,
Ми йдемо гриби шукати,
Цей ось пальчик в ліс
пішов,
Цей ось пальчик гриб
знайшов,
Цей ось пальчик раду дав,
Цей ось пальчик зготував,
Цей ось пальчик гарно з’їв,
І від цього потовстів.
По черзі згинати пальці, починаючи з
мізинця.
Сьомий цикл
1.
«Ромашка»- з’єднавши обидві руки низом долонь,
розчепірити пальці.
2.
«Тюльпан»- напівзігнуті пальці обох рук
з’єднати, утворивши голівку квітки. На рахунок «один,два» згинати і рогинати
п’ясти
3.
Забавлянка «Червонесенькі квіти»:
Червонесенькі квітки
Розтулили пелюстки,
Вітер легко дише -
Квітоньки колише.
Червонесенькі квітки
Постуляли пелюстки,
Тихо засинають
Голівки стуляють.
З’єднати долоні з напівзігнутими
пальцями, утворивши голівку нерозквітлої квітки. Повільно розгорнути пальці –
«пелюстки» потім стулити їх і легенько погойдати «голівкою».
Восьмий цикл
1.
«Равлик з вусиками»- покласти праву долоню внутрішнім
боком на стіл, підняти вгору вказівний та середній пальці розчепірити їх.
2.
«Равликова хатка»- праву долоню покласти на стіл, лівою
накрити її.
3.
«Їжак»- з’єднати долоні, спрямувати пальці
вгору й розчепірити їх.
4.
«Кіт»- зігнути середній та безіменний пальці
правої руки притиснути їх до долоні великим пальцем; вказівний палець та
мізинець злегка зігнути й підняти руки вгору.
5.
«Вовк»- з’єднати середній та безіменний
пальці правої руки, вказівний палець та мізинець злегка зігнути й підняти руки
вгору.
6.
Забавлянка «Апельсин»
Миділили апельсин,
Апельсин на всіх один.
Оця часточка – котові,
Оця частка - їжакові,
Оця частка слимакові.
Ще одненька для зозульки,
А вовчиську буде
шкурка.
Дев’ятий цикл
1.
«Ножиці»- вказівний та середній пальці обох рук
імітують стриження волосся.
2.
«Дзвін»- схрестити пальці обох рук, опукло
з’єднавши долоні зовнішнім боком дорого; опустити середній палець правої руки
вниз і вільно рухати ним.
3.
«Будинок»- з’єднати похило кінчики пальців
правої та лівої руки.
4. «Дужка з водою»- пальці лівої руки стиснути в кулак, лишивши зверху дірку.
5.
«Пожежник»- вказівний та середній пальці правої
руки «біжать» по іграшковій драбинці.
6.
Забавлянка «Хованка»:
Пальці в хованку всі
грались,
І гарненько поховались.
Ось так, ось так
Всі гарненько
поховались
7.
Забавлянка «Сорока-ворона»- промовляючи текст, дитина вказівним
пальцем правої руки водить по лівій долоні: на слова «Цьому дала» згинає по
черзі кожний палець руки, крім мізинця.
Немає коментарів:
Дописати коментар